style jedzenia

Ile można jeść owsiankę… ? Style jedzenia.

Mój chłopak może codziennie na śniadanie jeść to samo – owsiankę. Powoli zaczyna mnie to prześladować. Na początku próbowałam tak samo. Coś ze mną jest jednak nie tak, skoro po niecałym tygodniu jedzenia jej nie mogę już na nią patrzeć! A on zjada ją codziennie ze smakiem! Zaczęłam zgłębiać temat?

Okazało się, że są różne style jedzenia. Styl Punktowy i Przedziałowy.

Styl Punktowy Styl Przedziałowy
Reguły i zasady dotyczące odżywiania Brak wcześniejszego planowania posiłków
Określone preferencje wobec potraw Spożywanie tego, na co w danym momencie przyjdzie ochota
Staranne przygotowanie Tendencja do zjadania na zapas
Jedzenie regularne, uporządkowane Brak regularności i dbałości o miejsce jedzenia

 Tabela 1. Przedziałowy i punktowy styl jedzenia ? różnice

Oczywiście wnikliwie to przeanalizowałam i doszłam do wniosku, że bardziej charakteryzuje mnie styl przedziałowy, a już szczytem jest moje zastanawianie się na co mam ochotę, czy na pewno gotowany ryż to jest to czego pragnę czy może lepiej makaron kukurydziany? Ł. w ogóle o tym nie myśli, po prostu na śniadanie je owsiankę, na II śniadanie kanapki i problemu nie ma. A ja już od śniadania mam dylemat czy dziś jaglanka, owsianka, ryż z warzywami, kanapki czy tortilla? A już najgorzej jak zdarza mi się przygotować pojemniczki dzień wcześniej na następny dzień, a dnia następnego okazuje się, że kompletnie nie mam ochoty na makaron po chińsku i gotuję sobie zwyczajną kaszę z warzywami, a mój pieczołowicie przygotowany obiad ląduje u Ł w brzuchu. Przez to, że jestem z wykształcenia dietetykiem, na szczęście nie mam problemu z regularnością, a moja punktowa mama już od małego nauczyła mnie, że je się oczami i każda potrawa musi być kolorowa, zjedzona z pięknie nakrytego stołu, więc tak mi już zostało. Pewnej punktowości da się więc nauczyć, jednak z zachciankami bywa różnie.

Styl Przedziałowy ponadto dzieli się na 4 podstyle.

Styl Przedziałowy
1 Wisceralny lub Zmysłowy Przyjmowanie pokarmu w zależności od wyglądu i walorów estetycznych
2 Zewnętrzny lub Wewnętrzny Jedzenie w zależności od dostępności produktu
3 Emocjonalny Dostarczanie stymulacji i zagłuszanie nieprzyjemnych stanów emocjonalnych
4 Czasowy Rytmiczność jedzenia, regularność, stałe pory posiłków

Tabela 2. Podstyle jedzenia przedziałowego

  1. Styl wisceralny

Styl wisceralny to przede wszystkim jedzenie dla zaspokojenia głodu – jeśli charakteryzuje Cię ten typ wykazujesz się niską tolerancją na uczucie ssania w żołądku. Plusem tego stylu jedzenia jest szersza kategoria akceptowanego jedzenia, minusem nie przywiązywanie uwagi do jakości spożywanych posiłków, co może prowadzić do nadwagi bądź otyłości. Rozwiązaniem będzie dla Ciebie przede wszystkim planowanie i przygotowywanie posiłków, które uchronią cię przed napadem głodu.

1.a  Styl zmysłowy

Jeśli wykazujesz się zmysłowym stylem jedzenia, wolisz nic nie zjeść, niż zjeść byle co, jeść mniej, ale za to dobre rzeczy. Jesteś osobą wybredną. Moja mama tak ma, może zjeść pierwszy posiłek dopiero jak wie, że może to zrobić na spokojnie, w domu lub w atrakcyjnym dla niej miejscu, w pracy rzadko je. Stół dla niej musi być zawsze ładnie nakryty, kwiaty i ładne serwetki to jej must be.

  1. Styl zewnętrzny

Często ignorujesz sygnały, które płyną z Twojego organizmu: uczucia głodu i sytości. Często jesz automatycznie, nawet jeśli jesteś już najedzony. Ważne jest, aby wprowadzić wtedy czynności zastępcze np. oznaką końca posiłku jest wypicie kawy, wstanie od stołu i chowanie jedzenia zaraz po nałożeniu sobie odpowiedniej porcji na talerz.

  1. Styl emocjonalny

    Styl emocjonalny jest często reakcją na bodźce, np. zmęczenie, złość, niepewność, zagrożenie samooceny, niewyspanie. Wtedy gryzienie, przeżuwanie i połykanie może zagłuszać przykre doznania lub redukować napięcie. Przy tym stylu duże znaczenie ma rozpoznanie emocji- prowadzenie dzienniczka uczuć ? słuchanie własnego ciała i świadomość, że jedzenie nie jest rozwiązaniem problemów.

  1. Styl rytmiczny

Jeśli Twoim stylem jedzenia jest rytmiczny, ważna jest dla ciebie stałość posiłków i pór jedzenia. Czujesz się głodny zawsze o tej samej porze dnia. Codziennie spożywasz określoną liczbę posiłków. Ten styl jedzenia okazuje się najbardziej korzystny podczas procesu odchudzania

A Ty jaki masz styl jedzenia ?

Bibliografia

  1. Wieczorkowska ? Wierzbińska G. Psychologiczne ograniczenia. Warszawa 2011. Wydawnictwo Naukowe Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego