motywacja

Czego możemy nauczyć się od Napoleona?

Sztuka wojenna to dziedzina nauki, w której nic co nieskalkulowane i nieprzemyślane nie ma szans na powodzenie – powiedział kiedyś Napoleon.
Ja bym przeniosła to do każdej dziedziny Twojego życia, od zadania domowego po obowiązki domowe, prace i czas wolny. Weźmy na przykład odżywianie. Jeśli nie zaplanujesz swojego odżywiania, nie będziesz mieć nad nim kontroli, nie zrobisz zakupów, z których nie przygotujesz sobie zdrowych posiłków. Co z tego, że powiesz sobie: od jutra przechodzę na dietę? A robisz z tym coś dalej? Bez planowania nie ma działania. Pójdziesz do pracy i zgłodniejesz, a wtedy nawet największego twardziela skusi batonik z automatu, a gdybyś przygotował sobie pojemniczek z naprawdę fajną sałatką albo wziął zupę do termosu? W kwestii jakiejkolwiek zmiany w Twoim życiu planowanie jest nieodłącznym jej elementem. W nauce jest to nazywane implementacją intencji. INTENCJA IMPLEMENTACYJNA – ta trudna nazwa to podstawa nowej koncepcji motywacyjnej, czyli MODELU CELOWEGO DZIAŁANIA Petera Gollwitzera. Formułowanie planów ułatwia zmianę. Należy zaplanować co będziesz jadł i co powinieneś zrobić jeśli masz ochotę na coś mniej zdrowego. Jednak aby plan zadziałał, niezbędne są bodźce uruchamiające działanie. Bodźce takie jak czas, miejsce rozpoczęcia akcji, powodują że działanie zostanie podjęte.

Ćwiczenie 1.
Sformułuj dwa zdania: Jeśli? to… z rzeczami nad którymi chcesz pracować np. jeśli będę mieć ochotę na czekoladę to wypiję herbatę. Napisz je w widocznym miejscu i powtarzaj sobie.

Ćwiczenie 2.
Zastanów się nad czym chciałbyś popracować, może to być np. wcześniejsze wstawanie. Określ czas, kiedy chcesz to zmienić, miejsce akurat jest oczywiste i zastanów się co musisz zrobić żeby się udało. np. codziennie chodzić o 30 minut wcześniej do łóżka, wstawać po pierwszym dzwonku budzika, ustawić sobie swoją ulubioną piosenkę jako budzik.

Bibliografia

  1. Łuszczyńska A. 2007. Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Wydawnictwo naukowe PWN. Warszawa
  2. Subiektywna ocena postępu w realizacji celów. Wpływ implementacji intencji oraz różnic indywidualnych w sposobie formułowania celów i w sile woli. 2011. Psychologia Społeczna. Tom 6, 1 ,16, 49 ? 66