zdrowe odzywianie

Co to jest zdrowe odżywianie ?

Teraz po erze wychudzonych modelek z Vogue’a, nastała moda na bycie fit. Osoba, która jest fit emanuje zdrowiem, dba o odpowiednią ilość aktywności fizycznej i o swoją dietę, jednak jej celem jest sylwetka umięśniona i szczupła, a nie wychudzona.  Fit są gwiazdy: piosenkarki, aktorzy, politycy. Fit chcesz być też TY. Ktoś kiedyś powiedział, że aby osiągnąć cel sylwetkowy 70% to dieta, a 30% trening. Niektórzy twierdzą, że 100% dieta i 100% trening. Na piedestał powinno wejść na pewno zdrowe odżywianie. No właśnie, ale co to jest to całe zdrowe odżywianie?

Z każdej strony słychać coś innego:

  • tłuszcz jest zły
  • węglowodany tuczą
  • mięso jest niezdrowe
  • nie trawimy strączków
  • nabiał dziś jest przetworzony
  • owoce cytrusowe alergizują
  • banany i owoce tropikalne wychładzają organizm
  • warzywa są modyfikowane genetycznie i ubogie w witaminy
  • od glutenu rośnie nam pszeniczny brzuszek
  • paleo jest najlepsze
  • grejpfruty odchudzają
  • nie jedz po godzinie 18
  • bulletproof coffee zdziała cuda

Mogłabym tak wymieniać i wymieniać. W świecie, gdzie wujek google dobra rada, zawsze Ci pomoże, jesteś ogłupiały przez nadmiar informacji. W efekcie nie wiesz co jest prawdą, a co nie. Zwłaszcza, że teraz możesz znaleźć artykuły naukowe potwierdzające i negujące daną tezę. Istnieją badania, które wykazują zdrowotne właściwości nabiału, ale znajdziesz też takie, które będą mówić o jego szkodliwości. Teraz przeczytaj oba, zastanów się, który prawdziwy, który sponsorowany? A to tylko jeden z wielu czynników wpływających na jakość Twojego życia. Ponoć jagody Goji odchudzają, a likopen zawarty w pomidorach obniża ryzyko zawału. To co mam jeść same jagody Goji i schudnę 10 kg? To tak nie działa. Skupiasz się za bardzo na szczegółach zamiast na ogóle. Ostatnio rozmawiałam z bardzo sympatyczną Panią, która wyznała mi, że nie je ziemniaków i kukurydzy bo mają wysoki indeks glikemiczny i tuczą. Prawdą jest, że wystarczy dodać do produktu o wysokim indeksie glikemicznym składnik o wysokiej zawartości białka, tłuszczu lub z wysoką zawartością błonnika pokarmowego, a indeks glikemiczny jest niższy. Przykładem może być białe pieczywo, które ma indeks glikemiczny 90 – czyli wysoki. Wystarczy, że zjesz kanapkę z jasnego pieczywa z indykiem, który ma indeks glikemiczny 0, pesto domowej roboty z pomidorem i sałatą, a indeks glikemiczny będzie niższy. Ponadto taka kanapka na pewno da nam poczucie sytości na dłużej. Naprawdę myślisz, że od jednego składnika swojej diety przytyjesz? Przedstawię poniżej parę zasad od których powinieneś zacząć. Nie ważne czy jesteś paleo, weganinem, zwykłym zjadaczem wszystkiego czy kulturystą. Są pewne podstawowe zasady, bez których nie możesz powiedzieć, że zdrowo się odżywiasz.

1. Zacznij jeść regularnie.
To przewija się jak mantra w każdej gazecie o zdrowym stylu życia, a mimo to wciąż nie każdy się do tego stosuje. Regularnie, czyli w równym odstępie czasowym. Poniżej w tabeli przedstawiam najczęstsze schematy rozkładu posiłków w ciągu dnia.

6 posiłków dziennie 5 posiłków dziennie 4 posiłki dziennie
I posiłek godzina 7:00 I posiłek godzina 8:00 I posiłek godzina 8:00
II posiłek godzina 10:00 II posiłek godzina11:00 II posiłek godzina 12:00
III posiłek godzina 13:00 III posiłek godzina 14:00 III posiłek godzina 16:00
IV posiłek godzina 16:00 IV posiłek godzina 17:00 Iv posiłek godzina 20:00
V posiłek godzina 19:00 V posiłek godzina 20:00
VI posiłek godzina 21:30

 Tabela 1. Przykładowy rozkład posiłków w ciągu dnia

Regularne jedzenie normuje metabolizm. Jeżeli jesz czasami 2 razy dziennie, czasami 4 razy dziennie, Twój organizm nie wie, kiedy dostanie następny posiłek. Przechodzi w tryb oszczędzania, czyli jeżeli coś zjesz, organizm zamiast to spalić, odkłada. Regularne odżywianie z kolei przyzwyczaja organizm do stałego dopływu energii, co powoduje, że pożywienie wykorzystywane jest na Twoje potrzeby bez zbędnej tkanki tłuszczowej.

2. Zróżnicowanie i sezonowość.
Zdrowa dieta to przede wszystkim zróżnicowana dieta. Jeżeli jesz codziennie kurczaka, ryż i brokuły, to chociaż same w sobie produkty są zdrowe, jedzone codziennie, nie są w stanie dostarczyć wszystkich witamin i składników mineralnych, poza tym jedzenie ciągle tego samego nie jest po prostu przyjemne. Zwracaj też uwagę na sezonowość, czyli wtedy kiedy jest pora danych warzyw i owoców wtedy są one bogatsze w wartości odżywcze.

3. Planuj i nie podjadaj.
O planowaniu pisałam już wcześniej (klik do Napoleona). Jeżeli nie zaplanujesz szczegółowo co będziesz jeść same postanowienie nic nie da bo możesz nie mieć odpowiednich produktów, a z miseczki w salonie wciąż kuszą te pyszne herbatniki. Lepiej zjeść normalny posiłek, gdy czujesz głód niż niepotrzebnie zabijać go hektolitrami kawy z mlekiem, sokiem czy niezdrowymi małymi przekąskami, a gdy przeczytasz na odwrocie tabelę wartości odżywczych zdziwisz się, że bardziej opłaca się zjeść zwykłą kanapkę niż pakowanego rogalika.

1 thought on “Co to jest zdrowe odżywianie ?”

Comments are closed.